Social Media voor Sportscholen
11/11/24
Social media is een heel krachtig hulpmiddel voor sportscholen. Het is een essentiële tool waarmee je het merk van je sportschool kan versterken, meer nieuwe leden kan aantrekken en je huidige leden trouw maakt aan je sportschool.
Hoe zorg je er voor dat je je social media effectief inzet voor je sportschool? Hier delen we 10 belangrijke tips voor een succesvolle social media voor jouw sportschool!
Social media en je website
De social media van je sportschool is belangrijk. Je website is ook belangrijk. Maar een goede combinatie tussen die twee zorgt voor nieuwe leden en trouwe fans! Zorg dat je een tweerichtingsverkeer tussen die twee onderdelen van je sportschool creëert. Dit doe je door in je berichten actief te verwijzen naar je website.
Maak het ook echt nuttig en waardevol voor je volgers om naar je website te gaan! Je website heeft nu eenmaal heel veel meer mogelijkheden en opties dan de social media apps. Zet bijvoorbeeld waardevolle documenten op je website die je (potentiële) klanten kunnen downloaden. Of interessante artikelen om te lezen. Long form video’s. Of een speciale korting. Of de mogelijkheid om in te schrijven op de mailinglist van je sportschool. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Andersom wil je de website bezoekers van je sportschool verwijzen naar je social media. Maak het ook nuttig en interessant voor je website bezoekers om je te volgen op social media! Dit doe je door vaak een bericht te plaatsen, het liefst iedere dag iets te plaatsen in je stories, en echt een meerwaarde te bieden met je social media die je op je website niet deelt. Zo kan je je social media gebruiken om meer een persoonlijke connectie aan te gaan met de website bezoeker. Om meer van de persoonlijkheid van je sportschool te laten zien! Kan je hier hulp bij gebruiken? Stuur gerust een mailtje en we geven je wat extra tips!
Kies het juiste platform en pas je content per platform aan
Er zijn anno 2024 veel verschillende platformen. Geen zorgen! Wij zijn gespecialiseerd in het groeien van sportscholen. Wij weten precies welke social media platformen wel belangrijk zijn voor een sportschool en welke je mag overslaan.
De belangrijke social media platformen voor een sportschool zijn Instagram, Facebook, TikTok en LinkedIn. Welke van deze platformen het meest belangrijk zijn voor specifiek jouw sportschool hangt af van een aantal dingen. Voornamelijk van welke doelgroep je wil aanspreken. Op ieder platform zitten mensen van een andere leeftijdscategorie en met een ander doel.
Instagram voor je sportschool
Instagram gebruikers zijn anno 2024 voornamelijk tussen de leeftijden van 18-45 jaar. Ze zitten op dit platform om gerichte mensen en merken te volgen. Met de stories willen ze op de hoogte gehouden worden van dagelijkse berichten. Met de berichten-feed willen ze voornamelijk op de hoogte gehouden worden van de wekelijkse content van de mensen en merken die zij volgen. In de reels-feed willen ze nieuwe content tegenkomen van mensen/merken die ze nog niet volgen maar wel aansluiten op wat zij leuk vinden om te zien.
Facebook voor je sportschool
Facebook wordt voornamelijk alleen nog gebruikt in de 40+ leeftijdsgroepen. Dit platform kan je heel goed inzetten om de ouderen onder je doelgroep gericht aan te spreken.
TikTok voor je sportschool
TikTok is opkomend en zal langzamerhand meerdere leeftijdsgroepen aanspreken. Maar nu is het voornamelijk veelvuldig in gebruik onder de jongere doelgroep. Van 13 jaar tot 30 jaar. TikTok wordt niet zozeer gebruikt om mensen die je kent of bedrijven die je kent te volgen. Het is meer een platform om een groter publiek aan te spreken. Als je content maakt voor TikTok kan dit een positief effect hebben voor de algemene naamsbekendheid voor je sportschool. Dit heeft zeker indirect gevolg op meer leden aantallen. Want hoe meer views je hebt, hoe sneller mensen in jouw regio je content ook te zien krijgen die je anders misschien niet had bereikt. Ook is het ‘viral’ gaan een moderne manier van word-of-mouth. Volgers aantallen en views helpen met de waargenomen credibility en betrouwbaarheid van je sportschool. Vooral onder de jongeren. TikTok is het dus zeker waard voor je sportschool.
Linked-in voor je sportschool
Linked-in is een populair platform in het zakelijke veld. Jouw sportschool is een bedrijf en mag zeker actief aanwezig zijn op dit sociale platform. Daarbij zal het absoluut ook bijdragen aan de groei van je sportschool. Op de Linked-in bedrijfspagina van je sportschool wil je hele andere type content plaatsen dan op je andere social media kanalen. De content van je sportschool op Linked-in mag meer gericht zijn op het zakelijk aspect van je sportschool. Denk aan testimonials, trainingstips, nieuwtjes en updates voor je gym, polls, je team, bedrijfscultuur etc. Houd in je achterhoofd dat de mensen die door Linked-in scrollen hier met een ‘werk mindset’ en ‘werk motief’ op zitten. Als je dat in je achterhoofd houdt kan je hele mooie nuttige berichten voor ze schrijven.
Zorg dat jouw persoonlijke profiel als sportschool eigenaar ook actief is. Ga connecties aan met relevante bedrijven in de regio die je bedient. Met de bedrijfseigenaren en medewerkers. Met de bekende personen in jouw regio en de mensen die een connectie hebben met de fitness- en gezondheidssector.
Wil je hulp bij het inrichten van de social media voor je sportschool? Stuur ons gerust een mailtje!